søndag den 9. juni 2013

Copenhagen Comics - Indkøbene



Årets fangst på Copenhagen Comics. Jeg har naturligvis tænkt mig løbende at komme med små anmeldelser af de fleste af værkerne, men her er lige lidt generelle ord om udvalget.
Det var jo sindssygt svært at vælge. For vælge det skulle jeg. Så længe man er studerende, er det en kunst at tage på bogmesser. Faktisk er det nærmest ikke rart. Jeg havde dog lagt lidt til side og i øvrigt ikke købt tegneserier i mange måneder. Så jeg måtte godt købe lidt ind. Men der var bare så skrækkelig meget jeg gerne ville købe. Jeg gik mange gange rundt mellem standene og opførte mig som Jensens faldende konge (litterær reference fordi jeg er sej).

Nederst i venstre på billedet ses noget der ligner to aviser. Det er gratis samlinger af mange forskellige tegneserier, så det var ikke den store udgift. Til gengæld holder de næppe evigt. Kuti Kuti er finsk, men her er det så halvt dansk også. StribeSatire giver vel sig selv, men i hvert fald var det trykt i forbindelse med en ganske fin udstilling om det samme som var at finde på festivalen.
Blindtofte af Richard Thompson ligger ved siden af. Mest fordi den kostede 40 kroner i Fantasks bod, men også fordi det virkelig er en genial og morsom stribe.
Kulkælderen 1 er den første antologi fra tegnestuen af samme navn, og den ser faktisk rigtig lovende ud. Impulskøb, men en oplagt mulighed for at sludre med ægte levende tegnere.
I midten ses årets danske tegneserie i en flot blå farve med de vanvittige streger der udgår fra Mårdøn Smets hånd.
"Robots" står der på et hæfte. Det er en antologi fra den britiske forlag Accent UK. Hvad antologiens tema er, må man selv gætte.
Midt i lyskeglen ses Martik Flinks "The Man of Glass". Den blev udgivet for et par år siden på selvsamme engelske forlag. Jeg havde den faktisk i hænderne til sidste festival, men glemte at købe den. Nu fik jeg det gjort!
Ude i siden til venstre ses mit hjertebarn: Scott Pilgrim. Jeg har læst de bøger så mange gange, og det er måskemin yndlingstegneserie overhovedet! I hvert fald var det efterhånden blevet pinligt at jeg kun ejede bind 4-6, så nu måtte jeg have fat i de første 3. Endelig. De er allerede (gen)læst.
"Speedy Ortiz Dør" af Jaime Hernandez var nok det store køb for mig. En rimelig berømt, ja nærmest maistream tegneserie som jeg aldrig (som i: "aldrig") har fået læst bare en side af. Det er totalt pinligt, og der er steder jeg ikke tør komme af bar skam. Så nu måtte jeg igang. Jeg måtte beklageligvis starte ud med forrige års udgivelse, selv om Aben Maler jo lige havde fået trykt det næste bind til årets festival...lidt bagud er jeg vel...også fordi serien egentlig er tilbage fra slutfirserne...
Oppe øverst ligger en nyklassiker; "Bedemandens Datter" af Alison Bechdel. En vaskeægte graphic novel. Og den havde jeg af en eller anden grund aldrig fået købt før. Men det er dælme en god bog.
"Min fars dagbog" af Jiro Taniguchi og "Ellers går det godt" af Maren Uthaug. Den store stjerne fra Japan og den unge debutant. To drøngode bøger, og så er der ikke sagt for meget. Ej seriøst jeg synes Maren er sjov! Tjek hendes blog.

Rundt omkring ligger der en masse små pixibøger. Det er Aben Malers 676 udgivelser. Eller i hvert fald 10 af dem. Det er billig og god måde at få et kendskab til en masse af de danske tegnere, og når man ikke har råd til alle de dyre bøger, var det her en fed måde at udforske lidt på.

Det var vidst også det. Bortset fra "Fantasmagori" 9 og 10, "Eks Libris" (med bonus-kat) samt Fredrik Strömbergs bog "Hvad er en Tegneserie" som alle er ting jeg skal anmelde. Så snart jeg lige har rettet og printet min fine opgave om gravmonumenter i barokken...

- Flexitron

Ingen kommentarer:

Send en kommentar