fredag den 9. november 2012

Spider-Man (Mark Millar)

Jeg nævnte forleden at jeg ikke ved så meget om Spider-Man...Det gør jeg stadigvæk ikke, men jeg lærer da noget stille og roligt. Jeg nyder i hvert fald at læse alt det jeg kan komme i nærheden af. Det er jo det tilbagevendende problem for superhelteserier  -  at kunne balancerer mellem de to dele af deres læsere: de hengivne fans, og så de der nye læsere der helst skulle blive ved med at dukke op.

Alle superhelte-tegneserier bygger et eller andet sted på en ide om den uendelige historie hvor alting kan ske, men ingenting helt kan ændre sig. Samtidig har alle serierne ofte prøvet at brydes med denne ide - prøvet at bryde fri af de snævre rammer.
I sidste ende handler det om økonomi og derfor også om tegneseriens ældste pointe: serien skal sælge! Ved at A: være en god "lille" historie (det enkelte blad) B: være en god stor historie (hele serien) og C: finde en sammenhæng mellem disse.
Men når den store historie bliver for stor...skrider det hele, og så man finde noget ind imellem. Nogle løbende "Store historier" som de små kan være en del af. Således ender mange tegneserier med at være "den gode fortælling" som så kan have novelle eller roman længde...for nu at tale i litteratur-termer.

I sidste ende kommer det for superhelte-serier ofte til at handle om hvorvidt de lige har haft den rigtige gode forfatter ansat på det helt rigtige tidspunkt. Mark Millar er én af de her rigtig gode forfattere. Selv for mig med få superhelte-kundskaber er det tydeligt at Millar fortæller lidt bedre historier end Dan Slott. Catwoman er også her barmfager, så den del er jo i orden. Spider-Man såvel som Peter Parker kommer helt derud hvor han ikke kan bunde...og skal så hive den hjem alligevel.
Jeg gider ikke genfortælle historien, for nu har jeg skrevet om noget mere generelt og så må det da være nok!
Jeg vil fortsætte mig rejse gennem Spider-Man og andre superhelte, og der sendes en varm tak til de seje danske folkebiblioteker der har købt stort set alle væsentlige amerikanske tegneserier fra de seneste årtier hjem til landet så fattige studerende som jeg kan låne det. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar