torsdag den 4. oktober 2012

Mouse Guard


Her er en lidt anderledes serie. Mouse Guard af amerikanske David Petersen. Jeg havde hørt om serien fra en kammerat, og jeg er faktisk stødt på den et par gange når jeg har gennemlæst diverse "top-10" lister over amerikanske tegneserier fra de seneste år.
Konceptet skal man jo være skør for ikke at blive forelsket i: Mus med sværd der heroisk bekæmper større dyr ude i skoven, når de ikke lige er hjemme i deres små byer som er gemt i træer og huler. MUMS.

Og Petersen tegner jo fedt, som det kan ses på billedet her ovenfor. Han er skidedygtig, og der er også mange der er helt tossede med hans streg og hans stil. Jeg synes da også det klæder de søde, men heroiske mus at få tildelt en smuk og realistisk streg - uden alt for meget ekspressivitet og bang-bang.

Men det har altså sine problemer når man vælger den stil Petersen har valgt. Hvis man ikke samtidig er helt utrolig dygtig til at lave tegneserier, ja så ender man med action-sekvenser som denne her. Totalt statisk! Læg mærke til hvordan Petersen har forsøgt sig med lidt ekspressivitet i form af fire små streger i rude nr. 2. Os der er flasket op på Anders And kan jo forstå hvilke betydninger det kunne have, men for fanden; det har jo på ingen måde den ønskede effekt. Det hele kommer bare alt for ofte til at se stillestående og pyntet ud. Man bliver sgu ikke fanget af billederne.

Det gør man til gengæld af historien. Eller det vil sige, nogle vil blive fanget af den. Jeg blev fanget! Jeg synes stadig ikke Mouse Guard er en særlig god tegneserie, men for helvede hvor glæder jeg ig til at læse bind 3 engang. Jeg vil så gerne have hele historien med.
Det kan lyde plat, og det er det virkelig også. Der er nemlig på ingen måde tænkt noget decideret nyt ind. Plottet minder uhyggelig meget om alle andre storslåede eventyr, ofte har han ikke engang prøvet på at skjule sin kærlighed til Lord of the Rings. Det er så bare med små dyr i stedet. Men det er jo egentlig heller ikke sådan totalt nyt i sig selv.
Så Mouse Guard: set før! Men hvis du elsker Ringenes Herre og deslige, kan du sagtens bestille disse bøger hjem på bibliotek.dk med det samme. Det er gratis, historien er god og der er jo så fine billeder til. Hverken mere eller mindre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar