lørdag den 8. september 2012

Fisk -af Peter Kielland

Idag hev jeg fat i en af de gamle danske ting jeg har stående. Nemlig Peter Kiellands Fisk. Et pantomime-værk af en af de ret seje danske tegnere. Vi følger den stakkels "fisk" gennem diverse fortrædeligheder, og historien hives i mange forskellige retninger. Socialrealisme, religion og rumvæsener blandes sammen til en smuk (på en grim måde) grød. 
Forsiden til "Fisk" af Peter Kielland udgivet på Forlaget Fahrenheit
 Det jeg holder mest af ved denne her tegneserie, er Kiellands helt vildt ekspressive stil. Der eksperimenteres godt og grundigt, men ikke uden formål. Det kan virke fjollet at kalde hans stil for skarp, men jeg synes altså virkelig han er ekspressiv og voldsom på en meget kontrolleret og gennemført måde.
Her er et helt fantastisk eksempel hvor det sidste billede nærmest er helt opløst i kruseduller - uden at man mister forståelsen for hvad der sker i billedet. Og det endda uden ordene til at hjælpe.  


Vil man læse mere af Peter Kielland, kan jeg især anbefale Suicide Joe som er tegnet tilbage i 1984, men kom på Fahrenheit i et imponerende A3 format i 2010. Den er sgu fed. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar