tirsdag den 18. september 2012

Chronicles

Forleden fik jeg endelig set den der film Chronicles. Vi var sågar i Blockbuster og leje den, hvor gammeldags har man lov at være. Jeg havde jo godt hørt at her skulle endelig være en ny slags superheltefilm som ikke bare var tænkt som pengemaskine for de store firmaer.
Og misforstå mig ikke; jeg elsker virkelig de sidste 10 års boom af superheltefilm. Eller...nogle af dem i hvert fald. Jeg kan i hvert fald godt lide den genre (hvis jeg må kalde det dét). Men hånden på hjertet så må vi jo nok indrømme, at vi virkelig ikke ligefrem står og...mangler flere af dem. hehe. Hollywood kunne i hvert fald godt bruge noget nytænkning der.

Det kommer Chronicles faktisk med. Blot det faktum at filmen ikke bygger direkte på en tegneserie eller en ældre film, er allerede temmelig avantgarde for en superheltefilm. Og den skiller sig faktisk også rigtig meget ud.
Der er stadig masser af bang-bang, som det hedder på fagsprog, og det er stadig awesome at se mennesker flyve på film. Som der meget fint står citeret fra random anmeldelse på kassetten; "Drengerøvsindeks: 90%" Og det siger faktisk det hele. Det er en total drengerøvsfilm, og så bare ikke helt alligevel.

Jeg vil jo ikke afsløre for meget, for jeg synes faktisk I skal få den set selv, men jeg kan afsløre, at der både er hårde skæbner og en masse af de der følelser i. Og det kan lyde plat når jeg skriver det sådan, men hey, det virker faktisk okay. Og det er egentlig ret morsomt at lægge mærke til hvor lidt der egentlig skulle til for at ændre radikalt i superheltegenren.

Er det en god film? Ja. Er det en fantastisk film? Næh. Men måske er det fordi jeg slet ikke bryder mig om alt for alvorlige film. De må gerne være lidt seriøse, men jeg synes ikke godt om for meget alvor. Og den her film er måske nok en drengerøvsfilm, men der er altså minimum 10% alvor i.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar